reklama

Poďme v roku 2018 budovať rovnováhu v rodine.

Naše rodičovstvo začalo vo veľkej nerovnováhe a nie práve idylicky. Keď som pred ôsmimi rokmi otehotnela, tak sme sa s manželom asi po prvý raz začali rozprávať o výchove. Zrazu sme zistili, že máme úplne odlišné názory...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
horizontal
horizontal (zdroj: WerberFabrik)

Čo je to vlastne rovnováha?

Predstavujem si toto slovo ako pákovú váhu, ktorá má presne vyvážené ramená. Ak sa na slovo rovnováha pozrieme v tomto svetle z pohľadu výchovy, tak v jednej miske máme to, čo si myslíme, že by sme mali pri výchove robiť a v druhej miske máme to, čo reálne robíme.

A teraz ruku na srdce. Zostali by ramená vašej váhy vyvážené, alebo by sa miska s tým, čo reálne robíte posunula dole?

Ja sa bez mučenia priznám, že v našej rodine sa k rovnováhe stále približujeme a často ju aj dosahujeme, no rovnako často ju aj strácame a znova nachádzame.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je to neustály proces a keď sa ako rodičia vyberieme na vedomú cestu výchovy, tak hoci občas zakopneme, vieme kam sa chceme vrátiť.

Keď som pred ôsmimi rokmi otehotnela, tak sme sa s manželom asi po prvý raz začali rozprávať o výchove. Ten prvý rozhovor si veľmi živo pamätám, pretože som si zrazu uvedomila, že máme úplne odlišné názory na výchovu. Ja som hovorila o rešpektujúcom prístupe, o vedení k samostatnosti, o Montessori a manžel o výchovných fackách, vyhovujúcom štátnom školstve, tradičnej strave a o tom, že nevidí dôvod vychovávať inak ako bol vychovaný on.

Zdesene som počúvala a mala chuť utiecť, to však nebolo prijateľné riešenie. Manžela som milovala a vedela som, že presviedčanie a argumenty sú v tomto štádiu zbytočné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Naše rodičovstvo teda začalo vo veľkej nerovnováhe a nie práve idylicky.

Keď však robíme veci, ktorým veríme a oni fungujú, tak ľudia v našom okolí pomaly začnú prejavovať záujem. A to bola moja stratégia. Postupne sa môj manžel začal zaujímať o to čo robím a prečo to robím práve tak a jeho myseľ prijala zmenu. Pochopil, že vychovávame sústavne, že výchova je aj to, čo urobíme, alebo neurobíme, čo jeme, čo hovoríme…

A vtedy sa mohli naše misky váhy začať vyrovnávať.

Je dôležité neustále hovoriť o tom, čo sú naše životné priority a pravdy a uvedomovať si, či podľa nich reálne konáme. Nestačí dúfať, že nás pri ich porušovaní nikto nevidí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Deti nás vidia stále. Aj vo chvíľach, keď nie sme s nimi. Pretože odtlačok toho, že nekonáme v súlade so svojou pravdou na nás zostáva a predávame im ho.

Je ťažké povedať „nie“, keď od vás dieťa sústavne žiada sladkosti, je ťažké povedať „nie“, keď v telke beží nevhodná rozprávka, je ťažké povedať „nie“, keď dieťa veeeľmi túži po nejakej hračke.

Keď sa na to pozriete z pohľadu dospelého, tak je pre nás veľmi ťažké zaviesť si zdravé stravovacie návyky, je ťažké prestať prehlušovať svoj vnútorný svet nezmyselnými televíznymi programami a je ťažké prestať nahrádzať svoje skutočné potreby materiálnymi vecami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Deti sú našimi zrkadlami a ak my, dospelí dokážeme nájsť svoju rovnováhu a žiť ju, tak deti nemajú žiadny dôvod k tomu, aby nás nenasledovali.

A presne o tomto bude v Mama poď sa hrať rok 2018. Verím, že pomáhať môžeme až vtedy, keď si dané témy spracujeme. Verím, že naša rodina môžu byť pre vás inšpiráciou a radi vám budeme oporou na ceste vedomého rodičovstva.

Na záver by som si dovolila jeden citát od Desmoda Tutu: „Svoju rodinu si nevyberáte. Tá je Božím darom pre vás, rovnako tak ako ste vy pre ňu.“

Autor: Erika Župová – matka, lektorka, koučka a predsedníčka Občianskeho združenia Mama poď sa hrať a spolku Být ženou mě baví

Erika Župová

Erika Župová

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vášeň pre vzdelávanie a výchovu detí i rodičov v štýle Montessori. To som ja:-)Som tiež matka krásneho syna, kouč, lektorka a zakladateľka Občianskeho združenia Mama poď sa hrať, ktoré pre rodičov s deťmi organizuje zážitkové vzdelávacie pobyty a semináre s prvkami Montessori a tiež spoluzakladateľka projektu Být ženou mě baví. www.mamapodsahrat.skhttp://www.bytzenoumebavi.cz Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu